רכבת ישראל תכנון נסיעה יעיל ב-0 מאמץ!

עמוד זה נועד לסייע לכם לתכנן את מסלול נסיעתכם ברכבת ישראל בצורה קלה, נוחה ויעילה. בין אם אתם נוסעים ותיקים או חדשים ברכבת ישראל, כאן תמצאו את כל המידע הדרוש לכם כדי להבטיח נסיעה נעימה ומוצלחת, וחשוב מזה - יעילה!

לאיפה תרצו לתכנן את הנסיעה שלכם?

כתבנו לכם מדריך מעשי: ככה תתכננו נסיעה ברכבת ישראל צעד אחרי צעד - עד ההגעה ליעד

תכנון נסיעה ברכבת ישראל יכול להיראות מרתיע, אך בעזרת מספר צעדים פשוטים תוכלו לעשות זאת בקלות ובמהירות, תוך חיסכון בזמן ומאמץ.

שלבים:

1. בחירת מסלול:

  • היכנסו לאתר רכבת ישראל (קישור לאתר רכבת ישראל, או השתמשו באפליקציית רכבת ישראל.
  • בחרו את תחנת המוצא והיעד שלכם.
  • בחרו את תאריך הנסיעה והשעה המועדפת עליכם.
  • לחצו על "חיפוש".

2. בחירת רכבת:

  • לאחר החיפוש, תראו רשימה של רכבות זמינות.
  • שימו לב לזמן היציאה, זמן ההגעה, משך הנסיעה, מספר התחנות לאורך המסלול וסוג הרכבת.
  • בחרו את הרכבת המתאימה לכם ביותר.

3. רכישת כרטיסים:

  • ניתן לרכוש כרטיסים במכונות הכרטיסים בתחנות, או דרך הנציגים בתחנות.
  • ניתן לרכוש כרטיסים בודדים, מנויים חודשיים או שנתיים, או כרטיסים מוזלים לסטודנטים, חיילים, קשישים ועוד.
  • לאחר רכישת הכרטיסים, ודאו שיש לכם את הכרטיסים זמינים בטלפון או מודפסים.

4. הגעה לתחנה:

  • מומלץ להגיע לתחנה זמן סביר לפני זמן יציאת הרכבת.
  • שימו לב לזמני העומס בתחנות, ותכננו את ההגעה בהתאם.
  • ודאו שיש לכם את כל המסמכים הנדרשים, כמו תעודת זהות או דרכון.

5. עלייה לרכבת:

  • מצאו את רציפי העלייה לרכבת באמצעות השילוט בתחנה.
  • שימו לב למספר הקרון והמושב שלכם.
  • בעת העלייה לרכבת, הציגו את הכרטיסים שלכם לצוות הרכבת.

6. במהלך הנסיעה:

  • תוכלו ליהנות מנוף יפהפה, לקרוא ספר, לעבוד במחשב, או פשוט לנוח.
  • שימו לב לכללים וההנחיות של צוות הרכבת.
  • ודאו שאתם שומרים על ניקיון וסידר.

7. ירידה מהרכבת:

  • ירדו מהרכבת בצורה מסודרת.
  • שימו לב לרכושכם האישי.

תכנון נסיעה ברכבת ישראל

נסיעה ברכבת ישראל הפכה בשנים האחרונות מבעייתית ולא נוחה לדרך המועדפת על אזרחי המדינה להגיע ממקום למקום בבטחה, בנוחות וגם במהירות. בשנים האחרונות הוקמו ועדיין קמות עוד ועוד תחנות בכל רחבי הארץ, במיקומים שמתאימים לריכוזי מגורים ואוכלוסייה גבוהים על מנת לאפשר לכל אחד לקבל את ההחלטה האם הוא מעדיף לנסוע עם הרכב הפרטי שלו או עם הרכבת לכל מקום שהוא נדרש להגיע אליו. נשאלת השאלה – איך מתכננים את הנסיעה? 

דרך חלון החיפוש באתר של רכבת ישראל תכנון נסיעה אפשר להזין את תחנת המוצא, את תחנת היעד ואת זמן ההגעה (או היציאה) הרצוי ולקבל את כל אפשרויות הנסיעה שמתאימות לנתונים אלה. חשוב מאד לבדוק את לוחות זמנים רכבת ישראל לפני כל יציאה על מנת שלא לגרום למצב שבו מחכים זמן רב עד להגעת הרכבת הבאה או לחילופין – לפספס בכמה שניות את הרכבת הדרושה.

מניסיון אישי השימוש הוא קל וטוב.

איך מתכננים נסיעה ברכבת?

כיום נוח מאד להגיע עם הרכבת להרבה מאד מקומות מהצפון הרחוק ועד הדרום. מכרמיאל ועד דימונה. מרמלה או לוד ועד בית שאן וכפר יהושע שסמוך לקריית טבעון. אתר האינטרנט של הרכבת ובמיוחד אזור רכבת ישראל זמנים של רכבות הוא בדיוק מה שדרוש. אפשר לבחור להזין בחלון החיפוש את שעת היציאה מתחנת המוצא או את שעת ההגעה הרצויה אל תחנת היעד וכך מקבלים רשימה של תוצאות שכל המידע החשוב אודות הנסיעה מופיע בהן – שעת יציאה מדויקת, שעת הגעה מדויקת, רשימת תחנות הביניים, האם יש צורך בהחלפה של רכבת באחת מתחנות הביניים (והנחיות מפורטות איך והיכן בדיוק), חלק לא מבוטל מתכנון הנסיעה הוא הידיעה כמה הנסיעה עומדת לעלות כולל קישור לאתר שדרכו אפשר להטעין את כרטיסי הרב קו ועוד. 

כאשר מכירים את הלו"ז ( למשל כמוני שנוסע על בסיס של כמה פעמיים בשבוע לאזור המרכז) של רכבת ישראל אפשר לפעמים לדעת מראש אילו רכבות תהיינה עמוסות יותר מהרגיל וכך לקבל את ההחלטה בנוגע לקניית כרטיס נסיעה עם מקום שמור. את הקנייה אפשר לבצע דרך אתר הרכבת וכך בעת העלייה צריך להציג את הכרטיס בפני הפקח שעומד בכניסה לקרון המקומות השמורים והוא ייתן לנושאי הכרטיס לעבור פנימה. כל הפעולות האלה הן חלק בלתי נפרד מתכנון הנסיעה ברכבת וכדאי מאד לבצע אותן ללא קשר אם מדובר בנסיעה קצרה או ארוכה, קבועה או מזדמנת. בדרך זו אפשר לדעת בדיוק את כל הפרטים אודות הנסיעה ולא תהיינה שום הפתעות.

תכנון נסיעה לנמל התעופה בן גוריון

אין ספק שהקמתה של תחנת רכבת בצמוד לטרמינל הנוסעים הקלה בצורה משמעותית על ציבור האנשים שמעדיפים שלא לנסוע לנמל התעופה עם הרכב הפרטי שלהם ולשלם סכום גבוה עבור החניון לטווח ארוך. אפשר לראות את לוח הזמנים של רכבת ישראל לנתב"ג דרך האתר גם כן וחשוב לקחת מקדם ביטחון מבחינת הזמנים על מנת שלא להגיע ברגע האחרון, בעיקר כאשר מדובר בנסיעה ברכבת עם מזוודות ותיקים נוספים. גם כאשר נוסעים עם הרכבת לנתב"ג ובעצם גם כאשר מתכננים את הנסיעה ברכבת לכל מקום אחר – חשוב לקחת בחשבון את פרק הזמן הדרוש לחנייה, להגעה פיזית אל הרציף של הרכבת וכמובן קניית כרטיסי הנסיעה. 

ברגע שמתכננים את הנסיעה מראש ויודעים בדיוק מתי הרכבת מגיעה ויוצאת – אפשר לתכנן את כל שאר המרכיבים החשובים שקשורים ביציאה מהבית. לפעמים הנסיעה ברכבת היא רק חלק ממגוון פעולות שמבוצעות במהלך היום אך היא זו שקשורה להגעה בזמן לאן שצריך. לאחר שיודעים בדיוק לאיזו רכבת צריך להגיע יהיה זה קל יותר להמשיך ולתכנן את שאר הפעולות האחרות ואפשר להיות בטוחים שהיום כולו יזרום בצורה תקינה וחלקה.

טיפים עבור תכנון יעיל של נסיעה ברכבת ישראל

הרכבת הפכה בשנים האחרונות לאמצעי תחבורה פופולרי ונוח בישראל. נסיעה ברכבת היא דרך יעילה, מהנה ובטוחה להגיע ליעדים רבים ברחבי הארץ. עם זאת, תכנון נכון של נסיעה ברכבת יכול לחסוך זמן, כסף ולשפר משמעותית את חווית הנסיעה.

הנה כמה טיפים לתכנון יעיל של נסיעה ברכבת ישראל:

1. בחירת מסלול:

השתמשו באפליקציית "רכבת ישראל" או באתר האינטרנט: אלו כלי יעילים המאפשרים לכם למצוא את מסלול הנסיעה המהיר והנוח ביותר, תוך התחשבות בזמני המתנה, החלפות רכבות ועומסים.
התחשבו בשעות השפל: נסיעה בשעות השפל (בין השעות 9:00-15:00 ובין השעות 19:00-22:00) עשויה להיות מהירה יותר ונוחה יותר, כיוון שהרכבות פחות עמוסות.
שקלו נסיעה ישירה: נסיעה ישירה היא אמנם לא תמיד אפשרית, אך היא עשויה לחסוך זמן משמעותי בהשוואה לנסיעה עם החלפות.

2. רכישת כרטיסים:

הזמינו כרטיסים מראש: רכישת כרטיסים מראש באתר האינטרנט או באפליקציה עשויה להבטיח לכם מקום ברכבת, במיוחד בשעות העומס.
בחרו את סוג הכרטיס המתאים: רכבת ישראל מציעה מגוון סוגי כרטיסים, כגון הלוך-חזור, רב-פעמי, מנוי ועוד. בחרו את סוג הכרטיס המתאים ביותר לצרכים ולתדירות הנסיעות שלכם.
השתמשו בהנחות: רכבת ישראל מציעה הנחות מיוחדות לסטודנטים, חיילים, גמלאים, קבוצות ועוד. ודאו שאתם זכאים להנחה לפני רכישת הכרטיס.

3. התמצאות במידע:

הכירו את המידע היטב לפנ שאתם יוצאים למסע!
הגיעו לתחנה בזמן: מומלץ להגיע לתחנה לפחות 10 דקות לפני מועד יציאת הרכבת, כדי לאפשר לכם זמן מספיק להעלאה למטען, איתור מקום ישיבה ועוד.
הביאו איתכם את כל המסמכים הנחוצים: כרטיס רכבת, תעודת זהות (לנוסעים שטרם רכשו כרטיס רב-קו) ועוד.
הטעינו את הטלפון הסלולרי: הטלפון הסלולרי יכול לשמש אתכם לתכנון נסיעה, מעקב אחר זמני רכבות, בידור ועוד.
היו סבלניים: נסיעה ברכבת עשויה להיות מושפעת מגורמים חיצוניים, כגון מזג אוויר, תקלות טכניות ועוד. היו סבלניים והתייחסו לעיכובים אפשריים בהבנה.

נוחות ונגישות ברכבת ישראל

רכבת ישראל שמה דגש רב על נוחות ונגישות לכלל הנוסעים, תוך מתן מענה לצרכים מגוונים של אוכלוסיות שונות.

להלן סקירה של שירותי הנגישות המוצעים על ידי רכבת ישראל:

תחנות רכבת: רוב תחנות הרכבת בישראל נגישות לאנשים עם מוגבלויות, הכוללות מעליות, רמפות, שירותי נכים ומעברים מותאמים.
רכבות: כל הרכבות החדשות של רכבת ישראל נגישות לאנשים עם מוגבלויות, הכוללות קרון ייעודי עם מקום לכיסאות גלגלים, שירותי נכים ומערכת שמע מותאמת.
שירותי סיוע: רכבת ישראל מציעה מגוון שירותי סיוע לנוסעים עם מוגבלויות, הכוללות ליווי אישי, הזמנת סבלים, העלאה והורדה מהרכבת ועוד.
מידע: רכבת ישראל מציעה מידע נגיש על שירותיה באתר האינטרנט, באפליקציה ובמוקד שירות לקוחות.

הנה כמה טיפים לנסיעה נוחה ונגישה ברכבת ישראל:

תכנון מראש: מומלץ לתכנן את הנסיעה מראש ולוודא שהתחנה והרכבת נגישות.
הזמנת שירותי סיוע: ניתן להזמין שירותי סיוע מראש דרך מוקד שירות לקוחות של רכבת ישראל.
הגעה מוקדמת: מומלץ להגיע לתחנה זמן רב לפני מועד יציאת הרכבת, כדי לאפשר זמן מספיק לקבלת שירותי סיוע.
הצטיידות במסמכים הנחוצים: יש להצטייד בתעודת נכה ובטופס "הצהרת נוסע עם מוגבלות" (ניתן להוריד מאתר רכבת ישראל).
פנייה לצוות הרכבת: צוות הרכבת זמין לסייע לנוסעים עם מוגבלויות בכל עת.

**רכבת ישראל מחויבת להנגשת שירותיה לכלל הנוסעים ולמתן מענה לצרכים מגוונים.

להלן מספר דוגמאות לשירותים ייחודיים המוצעים על ידי רכבת ישראל:

שירות "שומע": שירות המאפשר לנוסעים חירשים או כבדי שמיעה לקבל מידע על נסיעתם באמצעות הודעות טקסט.
שירות "רואה": שירות המאפשר לנוסעים עיוורים או לקויי ראייה לקבל מידע על נסיעתם באמצעות הקלטות קוליות.
שירות "ידיד": שירות המאפשר לנוסעים עם מוגבלויות קוגניטיביות לקבל ליווי אישי לאורך כל הנסיעה.

רכבת ישראל ממשיכה לפתח ולשפר את שירותיה בתחום הנגישות, במטרה לאפשר לכל נוסע ליהנות מחווית נסיעה נוחה ובטוחה.

בטיחות ואבטחה ברכבת ישראל

רכבת ישראל שמה דגש רב על בטיחות ואבטחת נוסעיה, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובהליכים קפדניים.

להלן סקירה של כללי התנהגות נכונה בתחנות הרכבת ובתוך הרכבות:

הימנעו מהתנהגות מסוכנת: אין לרוץ בתחנות הרכבת, אין לקפוץ על רציפים ואין להשען על דלתות הרכבת.
הימנעו מהשארת חפצים חשודים: יש לדווח לצוות הרכבת על כל חפץ חשוד שתמצאו.
הימנעו מהעלבת נוסעים אחרים: יש להתנהג בכבוד כלפי כלל הנוסעים.
השגיחו על ילדים: ילדים מתחת לגיל 8 חייבים להיות מלווים במבוגר.
השתמשו בטלפון הסלולרי רק במקרים חירום: אין להשתמש בטלפון הסלולרי בזמן נסיעה ברכבת, אלא במקרים חירום.
צייתו להוראות צוות הרכבת: צוות הרכבת מוסמך לתת הוראות לנוסעים, ועליכם לציית להוראות אלו.

בנוסף, רכבת ישראל מפעילה מערך אבטחה מתקדם הכולל:

מערכות מצלמות: מערכות מצלמות מותקנות בתחנות הרכבת ובתוך הרכבות, ומאפשרות מעקב אחר הנעשה בתחנות ובתוך הרכבות.
אבטחה חמושה: אנשי אבטחה חמושים מוצבים בתחנות הרכבת ובתוך הרכבות, ופועלים למניעת אירועי טרור ופלילים.
כלבי גישוש: כלבי גישוש משמשים לאיתור חומרי נפץ וסמים בתחנות הרכבת.
יחידות מיוחדות: רכבת ישראל מפעילה יחידות מיוחדות המתמחות בטיפול באירועי חירום, כגון פיגועים ותאונות.

רכבת ישראל פועלת כל העת לשיפור מערך הבטיחות והאבטחה שלה, במטרה להבטיח את ביטחון נוסעיה.

להלן מספר טיפים להתמודדות עם אירועים חריגים:

שמרו על קור רוח: חשוב לשמור על קור רוח ולפעול בצורה שקולה בעת אירוע חריג.
הקשיבו להוראות צוות הרכבת: צוות הרכבת מוסמך לתת הוראות לנוסעים בעת אירוע חריג, ועליכם לציית להוראות אלו.
דווחו על אירועים חריגים: יש לדווח לצוות הרכבת על כל אירוע חריג שתבחינו בו.
פנו לעזרה: אם אתם זקוקים לעזרה, פנו לצוות הרכבת או לאנשי האבטחה.

רכבת ישראל מחויבת לביטחון נוסעיה ופועלת כל העת לשיפור מערך הבטיחות והאבטחה שלה.

טכנולוגיה וחידושים ברכבת ישראל

רכבת ישראל משקיעה רבות בטכנולוגיות וחידושים מתקדמים, במטרה לשפר את חווית הנסיעה של נוסעיה ולהפוך את הנסיעה ברכבת ליעילה, נוחה ובטוחה יותר.

להלן סקירה של חלק מהטכנולוגיות והחידושים המרכזיים:

אפליקציית "רכבת ישראל": האפליקציה מאפשרת לנוסעים לתכנן מסלול, לרכוש כרטיסים, לעקוב אחר זמני רכבות, לקבל מידע על תחנות רכבת ועוד.
אתר אינטרנט: אתר האינטרנט של רכבת ישראל מציע מגוון שירותים מקוונים, כגון רכישת כרטיסים, מעקב אחר זמני רכבות, מידע על תחנות רכבת ועוד.
מערכות מידע בתחנות הרכבת: מערכות מידע מותקנות בתחנות הרכבת ומציגות מידע בזמן אמת על זמני רכבות, מסלולים, חיבורים ועוד.
שירותי Wi-Fi: שירותי Wi-Fi זמינים בחינם בתחנות רכבת נבחרות ובחלק מהרכבות.
שקעי טעינה: שקעי טעינה זמינים בתחנות רכבת נבחרות ובחלק מהרכבות.
מערכות בטיחות מתקדמות: רכבת ישראל מפעילה מערכות בטיחות מתקדמות, כגון מערכת איתות ממוחשבת, מערכת בלימה אוטומטית ועוד.
רכבות חדשות: רכבת ישראל רוכשת רכבות חדשות ומתקדמות, המציעות רמת נוחות ובטיחות גבוהה יותר.

רכבת ישראל ממשיכה לפתח ולשפר את הטכנולוגיות והחידושים שלה, במטרה להבטיח לנוסעיה חווית נסיעה איכותית ומתקדמת.

להלן מספר דוגמאות לחידושים עתידיים שרכבת ישראל מתכננת להטמיע:

רכבות חשמליות: רכבת ישראל מתכננת להחליף את צי הרכבות הדיזל שלה ברכבות חשמליות, שהן ידידותיות יותר לסביבה ויעילות יותר.
רכבות אוטונומיות: רכבת ישראל בוחנת את האפשרות להפעיל רכבות אוטונומיות, שאינן דורשות נהג.
מערכות תשלום מתקדמות: רכבת ישראל בוחנת את האפשרות להטמיע מערכות תשלום מתקדמות, כגון תשלום באמצעות כרטיס אשראי או טלפון סלולרי.

רכבת ישראל מחויבת להוביל את תחום התחבורה הציבורית בישראל באמצעות הטמעת טכנולוגיות וחידושים מתקדמים.

לפרטים נוספים על הטכנולוגיות והחידושים של רכבת ישראל, ניתן לבקר באתר האינטרנט, באפליקציה או במוקד שירות לקוחות.

רכבת ישראל: פיתוח עתידי

רכבת ישראל עומדת בפני עתיד מרתק, הכולל תוכניות פיתוח רבות ומגוונות. תוכניות אלו נועדו לשפר את חווית הנסיעה של הנוסעים, להפוך את הנסיעה ברכבת ליעילה, נוחה ובטוחה יותר, ולקדם את ישראל כחברה מתקדמת וירוקה.

להלן סקירה של חלק מתוכניות הפיתוח העיקריות:

חשמול מסילות הרכבת: רכבת ישראל נמצאת בתהליך מתקדם של חשמול מסילות הרכבת. תהליך זה יביא לצמצום משמעותי של זיהום האוויר, להפחתת רעש ולשיפור יעילות צריכת האנרגיה.
רכישת רכבות חדשות: רכבת ישראל מתכננת לרכוש רכבות חדשות ומתקדמות, המציעות רמת נוחות ובטיחות גבוהה יותר.
הקמת מסילות חדשות: רכבת ישראל מתכננת להקים מסילות חדשות, שיאפשרו הגעה ליעדים רבים יותר ברחבי הארץ.
שיפור תשתיות בתחנות הרכבת: רכבת ישראל מתכננת לשפר את תשתיות בתחנות הרכבת, ולהפוך אותן לנגישות יותר, נוחות יותר ובטוחות יותר.
הטמעת טכנולוגיות חדשות: רכבת ישראל מתכננת להטמיע טכנולוגיות חדשות, כגון מערכות תשלום מתקדמות, מערכות מידע מתקדמות ומערכות בטיחות מתקדמות.
קידום קיימות: רכבת ישראל מחויבת לקידום קיימות, ופועלת לצמצום ההשפעות הסביבתיות של פעילותה.

תוכניות הפיתוח של רכבת ישראל הן רחבות ומגוונות, ויש להן פוטנציאל משמעותי לשנות את פני התחבורה בישראל. תוכניות אלו צפויות להפוך את הנסיעה ברכבת ליעילה, נוחה ובטוחה יותר, ולקדם את ישראל כחברה מתקדמת וירוקה.

להלן מספר דוגמאות ספציפיות לפרויקטים עתידיים:

הקמת קו רכבת מהיר בין תל אביב לירושלים: קו זה יאפשר נסיעה בין שתי הערים בתוך 20 דקות בלבד.
הקמת קו רכבת לאילת: קו זה יאפשר הגעה נוחה ומהירה לאילת.
הקמת מסילה כפולה לכל אורך מסילת החוף: מסילה זו תאפשר הגדלת מספר הרכבות ותפחית את זמן הנסיעה.
הטמעת מערכת איתות חדשה: מערכת זו תאפשר ניהול יעיל יותר של תנועת הרכבות ותשפר את הבטיחות.
הטמעת מערכת תשלום אלקטרונית: מערכת זו תאפשר תשלום נוח ומהיר עבור נסיעה ברכבת.

רכבת ישראל: צוות עובדים מקצועי ומסור

רכבת ישראל מתגאה בצוות עובדים מקצועי ומסור, המהווה את הנכס החשוב ביותר שלה. עובדי רכבת ישראל פועלים יום ולילה כדי להבטיח את תפקודה התקין של מערכת הרכבות, תוך מתן שירות איכותי, יעיל ובטוח לנוסעים.

להלן סקירה של תפקידיהם של עובדי רכבת ישראל:

נהגי רכבת: נהגי הרכבות אחראים על הובלת הרכבות ועל ביטחון הנוסעים.
מכונאי רכבת: מכונאי הרכבות אחראים על תחזוקת הרכבות ועל תיקון תקלות.
פקחי רכבת: פקחי הרכבות אחראים על אכיפת כללי התנהגות בתחנות הרכבת ובתוך הרכבות.
צוותי תחנות: צוותי התחנות אחראים על מתן שירות לנוסעים בתחנות הרכבת.
צוות מוקד שירות לקוחות: צוות מוקד שירות לקוחות אחראי על מתן מענה לפניות הנוסעים.
צוותי הנדסה ותכנון: צוותי הנדסה ותכנון אחראים על תכנון ופיתוח של תשתיות רכבת חדשות.
צוותי מינהל: צוותי המינהל אחראים על ניהול החברה ועל תפקודה התקין.

עובדי רכבת ישראל עוברים הכשרות מקצועיות מקיפות, ומתעדכנים באופן שוטף בטכנולוגיות ובנהלים החדשים.

רכבת ישראל מחויבת להעניק לעובדיה תנאי עבודה הוגנים ומקצועיים, ולקדם את רווחתם.

להלן מספר דרכים שבהן רכבת ישראל מביעה את הערכתה לעובדיה:

הענקת תנאים שכר הוגנים: רכבת ישראל משלמת לעובדיה תנאים שכר הוגנים, הכוללים שכר בסיס, תוספות ותגמולים.
הכשרות מקצועיות: רכבת ישראל מציעה לעובדיה מגוון הכשרות מקצועיות, המאפשרות להם להתפתח ולשפר את כישוריהם.
הטבות סוציאליות: רכבת ישראל מעניקה לעובדיה מגוון הטבות סוציאליות, כגון ביטוח בריאות, ביטוח חיים ופנסיה.
פעילויות רווחה: רכבת ישראל מקיימת פעילויות רווחה רבות עבור עובדיה, כגון ימי כיף, הרצאות ופעילויות ספורט.

רכבת ישראל רואה חשיבות רבה בהשקעה בעובדיה ובשמירה על מורל גבוה. 

איך יוצרים קשר עם רכבת ישראל?

רכבת ישראל כבר מזמן מהווה חלק בלתי נפרד מהמערך של תחבורה ציבורית בכל רחבי המדינה. אפשר להגיע איתה בצורה מהירה ובטוחה ממקום למקום וללא ספק הרכבת שיפרה לאין שיעור את איכות החיים של הרבה מאד אנשים שמתגוררים בהרבה מאד מקומות. כיום כבר מדובר בגוף גדול שמשרת עשרות, אם לא מאות אלפי אזרחים מכל הארץ מדי יום ולכן באופן טבעי מעבר לנסיעה ברכבת והעמדת אפליקציה ואתר אינטרנט נוחים לשימוש – יש מחויבות מצד גוף זה גם לתת שירות לא פחות ממצוין ללקוחות שלו.

אתר האינטרנט של רכבת ישראל מלא במידע חשוב שכל נוסע יכול לעשות בו את השימוש הדרוש – תכנון נסיעה, קבלת מידע אודות תחנות, לוחות זמנים, שאלות ותשובות שנוסעים רבים נתקלים בהן וכל מה שצריך לדעת לפני שעולים על הרכבת ומתחילים את הנסיעה. במקביל לכל אלה יש גם מוקד של רכבת ישראל בטלפון 5770* שבו אפשר לקבל את המידע והמענה על השאלות דרך נציג אנושי. איך יודעים מתי לפנות לאיזו פלטפורמת שירות? על פי הנוחות וההעדפות האישיות של כל לקוח ולקוח. יש מי שיהיה לו נוח להבין בעצמו את הדרוש לו דרך המידע שמופיע באתר האינטרנט ויש מי שיעדיף ליצור קשר טלפוני ולשוחח עם נציג.

מוזיאון רכבת ישראל

למה כדאי להגיע למוזיאון רכבת ישראל ?בין היתר כי מדובר במוזאון של רכבות וקרונות – נושא שמעניין לא מעט ילדים ומשפחות. חלק מהמייצגים ניתנים לעלייה עליהם, מה שגורם למבקרים לחוש כאילו הם נמצאים בנסיעה אמיתית. במוזאון אפשר לקבל מידע רב על אופן התפתחות מנועי הרכבות, איך פועל הקטר ובאילו טכנולוגיות יש שימוש כיום כדי לגרום לכך שהרכבות ייסעו בצורה תקינה. כל המידע בכתבה הבאה!

כיאה לחברת תחבורה ציבורית שהפכה לחלק מחיי היומיום של הרבה מאד אזרחים במדינת ישראל – אין ספק שגם לרכבת ישראל צריך שיהיה מוזאון משל עצמה. מעבר לנסיעה יומיומית ממקום למקום הרי מדובר בגוף היסטורי במדינה ויש הרבה מה לדעת לא רק עליו עצמו אלא על ההתפתחות שלו לאורך השנים. רכבת ישראל קיימת כבר הרבה מאד שנים למרות שרק בשני העשורים האחרונים חלה התפתחות אדירה בהקמת אינספור תחנות נוספות בכל רחבי הארץ, מה שהביא הרבה יותר נוסעים אל התחנות.

באופן כללי הנושא של הנחת מסילות ברזל ותפעול רכבות וקרונות הוא נושא שמעניין לא מעט אנשים וגם עם התפתחות והתקדמות של כל תחומי התעשייה עדיין הרכבת תישאר אמצעי תחבורה שנוח מאד להגיע איתו ממקום למקום ולגמוע בעזרתו מרחקים גדולים. כך בישראל וכך גם ברחבי אירופה, ארצות הברית ומדינות אסיה. הרכבת תמיד תמשיך להתקדם ולהציע לקהל הנוסעים שלה שירות מצוין ותשאף לקצר זמני נסיעה בלי לפגוע באיכות הנסיעה או בבטיחות הנוסעים שיושבים בקרונות ומצפים להגיע אל נקודת היעד שלהם.

למה כדאי להגיע למוזיאון רכבת ישראל?

לשאלה זו יש אינספור תשובות. ראשית, מדובר במוזאון של רכבות וקרונות – נושא שמעניין לא מעט ילדים ומשפחות. חלק מהמייצגים ניתנים לעלייה עליהם, מה שגורם למבקרים לחוש כאילו הם נמצאים בנסיעה אמיתית. במוזאון אפשר לקבל מידע רב על אופן התפתחות מנועי הרכבות, איך פועל הקטר ובאילו טכנולוגיות יש שימוש כיום כדי לגרום לכך שהרכבות ייסעו בצורה תקינה. יש רכבות ברחבי העולם כיום שיכולות לנסוע במהירות אדירה ומעניין מאד להתוודע לדרך הבנייה וההרכבה שלהן. המוזאון מציג תמונות ודגמים של רכבות אלה, מה שפותח את המחשבה ומעורר שיח בקרב צעירים בעלי חשיבה שאפתנית.

במוזאון יש הרבה מאד קרונות שיצאו משימוש ועל חלקם ניתן לעלות. מי שמכיר את הנסיעה ברכבת מהתקופה האחרונה יוכל להבין את הדרך שבה מבוצעים שינויים בחלק הפנימי של הקרון – ספסלים, מספר הנוסעים שיכולים להיכנס בכל קרון וכמובן נוחות הנסיעה. ברחבי המוזאון אפשר גם להתוודע לפעילותן של רכבות משא, מה שבדרך כלל פחות נגיש לנוסעים היומיומיים. אפשר להיתקל בהסברים אודות מיקום התחנות, בחירת שמות התחנות והשיקולים שמנחים את קברניטי הנהלת הרכבת בבואם לשקול הקמת תחנה חדשה במיקומים כאלה ואחרים. יש הרבה מידע מעניין אודות מוזאון של רכבת באופן כללי וכמובן שאם מדובר ברכבת ישראל שכמעט כל אחד מכיר הרי שיש הרבה עניין ואפילו ערך רגשי להגעה למוזאון.

מידע פרקטי חשוב אודות מוזאון רכבת ישראל

המוזאון עצמו ממוקם בעיר התחתית בחיפה. אפשר להגיע אליו בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי ובהחלט אפשר להעביר בו כמה שעות של הנאה ולמידה. מחיר הכרטיס סביר ונוח ויש מגוון רחב של הנחות לאוכלוסיות מגוונות. חשוב מאד לדעת שבחגים או חופשות של מוסדות הלימוד עלול להיות עומס של הרבה אנשים אך ללא ספק עדיין תהיה חוויה טובה וחיובית, שכן המוזאון רחב ידיים ויש בו גם אזור חיצוני גדול במיוחד. למי מתאים להגיע? למשפחות שיש בהן ילדים שיש להם זיקה לתחומים של כלי תחבורה בכלל ורכבות בפרט וכמובן לכל מי שמתעניין בהיסטוריה וההתפתחות של רכבת ישראל.

תמיד מומלץ ליצור קשר עם המוזאון על מנת לוודא שהוא פתוח לקהל הרחב ביום שבו מתכוונים להגיע על מנת שלא תהיינה הפתעות לא צפויות. המוזאון מאפשר לבצע בתחומו צילומים מקצועיים לזוגות של חתן וכלה ביום החתונה שלהם או לנערים ונערות ביום אירוע בת או בר המצווה שלהם, מה שמספק גם חוויה מיוחדת וגם תפאורה ייחודית לצילומים שממילא אמורים לקרות פעם בחיים. חשוב להישמע להוראות הבטיחות במקום, שכן המוזאון ממוקם בלב אזור תפעולי של הרכבת ובסמיכות למסילות פעילות.

מהי רכבת?

לא נראה שיש איזשהו מקום בעולם שלא יודעים בו מהי רכבת. במדינות מתקדמות יותר או פחות יש לפחות רכבת אחת אשר משרתת את אזרחי המדינה ומסייעת להם להגיע בקלות ובמהירות ממקום למקום. מה ההבדל בין רכבות שמדינות שונות? רמת הטכנולוגיה, סוגי הרכבת השונים, אופן ההפעלה של הרכבת – הקטר והקרונות, המרחק שהרכבת מסוגלת לגמוע, המהירות שהיא יכולה להגיע אליה ועוד. יש גם סוגים שונים של רכבות – כאלה שנוסעות בתוך העיר ומתחת לאדמה, רכבות פרוורים וכמובן רכבות שנוסעות מרחקים גדולים במיוחד במדינות ענק. 

גם בישראל יש רכבת שמחברת בין האזור הצפוני של המדינה לבין זה הדרומי וכמובן גם כל תחנות הביניים שבמרכז הארץ ומזרחה. רכבת ישראל נמצאת בתנופה אדירה בשנים האחרונות ורק בעשרים השנים האחרונות הוקמו לא מעט תחנות אשר מאפשרות להרבה מאד מאזרחי המדינה להגיע בצורה נוחה ומהירה ממקום למקום. הרכבת בישראל פותחת מגוון רחב של הזדמנויות לאנשים שמתגוררים בפריפריות הרחוקות להגיע אל מרכזי התעסוקה שבחיפה, ירושלים, באר שבע או כמובן תל אביב וגוש דן וכך הרבה מקומות עבודה הופכים עבורם לרלוונטיים ואפשריים. זו בעצם המטרה החברתית של הרכבת מעבר לשיקולי ההגעה ממקום למקום ונושאי תחבורה.

רכבות ברחבי העולם

בכל מדינה יש התייחסות שונה לרכבת המקומית. במדינות מתקדמות יש כמה סוגים של רכבות שמותאמים לאוכלוסייה המקומית ולמרחקי הנסיעה הדרושים להם על בסיס שגרתי ויומיומי. יהיה גם הבדל במבנה הקרונות, במספר הנוסעים שיכולים להיכנס לכל קרון ואפילו אופן החיבור בין הקרונות השונים. בזכות טכנולוגיה מתקדמת כיום יש גם סוגים שונים של קטרים או של אפשרויות להניע את הקטר – פחם, קיטור, דלק או חשמל. יש רכבות שמתאימות לתוואי דרך שונים ומאתגרים וכאלה שנוסעות באזורים שטוחים שאין בהם הבדלים משמעותיים בגובה הדרך. יש גם הרבה עניין שקשור לרגולציה של הרכבת – איך משלמים, כמה עולה הנסיעה ואילו אפשרויות של שילוב בין אמצעי תחבורה שונים קיים במדינה הספציפי.

במדינות המערביות יש תחנות מסודרות שהכניסות אליהן אפשריות רק עם כרטיס נסיעה ומתבצעת אכיפה מאד מוקפדת על רכישת כרטיס הנסיעה. לעומתן יש מדינות פחות מתקדמות שבהן אין אכיפה או רגולציה ואינספור אנשים עולים לרכבת ולקרונות, לפעמים הרבה יותר אנשים משהרכבת מסוגלת להכיל והנסיעה בה הופכת לסכנה אמיתית. בארצות הברית אפשר למצוא רכבות שנוסעות בין מדינות, רכבת מקומית שמסיעה אנשים בין ערים שונות בתוך המדינה וכמובן רכבות עירונית – טראם חשמלית או מטרו שנוסעת מתחת לאדמה. הרציונל הוא שלרכבת יוכלו לעלות יותר נוסעים מאשר לאוטובוס כך שהאוטובוסים יהיו אלה שישלימו את התחנות של הרכבת ויאפשרו לנוסעים מספר גדול של אפשרויות הגעה ממקום למקום בנוחות ובמהירות.

קצת היסטוריה של רכבות

אפשר לומר שהרכבות היו נוכחות ונפוצות בנוף הרבה לפני כלי הרכב. ההפעלה הפשוטה בעזרת קיטור והנחת המסילות לאורך מרחקים גדולים אפשרו להפעיל את הרכבות בכל רחבי אירופה, רחבי ארצות הברית וגם ברחבי אסיה. במזרח התיכון הייתה מוכרת רכבת העמק אשר חיברה בין סוריה, לבנון, ישראל וירדן. עם הזמן והשינויים בפוליטיקה וביחסים בין עמים, מדינות או ממשלות הופסקו קווי רכבת כאלה ואחרים על מנת להימנע משיקולי בטיחות שהיו קשורים לנסיעה אנשים בשטחה של מדינה שנמצאת במלחמה או שכלל לא אפשרה לאזרחי מדינות מסוימות לנסוע בשטחה. ברחבי רוסיה הייתה ועודנה מוכרת רכבת שמחברת בין קצוותיה הרחוקים של המדינה וכך גם בסין ובהודו.

עם הזמן צפוי שהטכנולוגיה אשר בזכותה הרכבות נוסעות כיום תלך ותהפוך ליותר מתקדמת. בזכותה אפשר יהיה להסיע רכבות ארוכות יותר, רמת הבטיחות תעלה, משך הנסיעה יתקצר ויותר אנשים יוכלו לעשות בה שימוש שגרתי ויומיומי. בנוסף עם הזמן תמיד צפוי שייבנו עוד ועוד תחנות במקומות שכרגע מנותקים מקווי הרכבת, מה שיאפשר לעוד אנשים לעשות בה שימוש וכך ליהנות מהאפשרויות התעסוקתיות או החברתיות שנפתחות בזכותה. ייתכן מאד שעם הזמן מה שמניע את הרכבות יהפוך להיות זול ונגיש יותר, מה שיאפשר לכרטיסי הנסיעה להיות זולים ונוחים יותר לקנייה, בעיקר עבור מי שמתגורר הרחק מאזורי מרכז עסקי או מסחרי. מכאן שיש עוד הרבה למה לצפות וכל אלה ייתכן וצפויים גם בישראל.

מהי רכבת תחתית?

בישראל יודעים באופן תיאורטי בלבד מהי רכבת תחתית אך במדינות רבות בעולם נחשבת הרכבת הזאת כאמצעי תחבורה מתקדם ויעיל שכבר נמצא עשרות שנים בשימוש, אם לא הרבה יותר מכך. מדובר ברכבת אשר נוסעת מתחת לאדמה, כלומר במנהרות שנחפרו במיוחד לצורך הנחת המסילות עבורה וכך היא נמנעת מנסיעה על גבי הכבישים או הרחובות. הרכבת התחתית לא כפופה לעומסי תנועה או לבעיות שקשורות בתוואי שעל פני השטח ולפיכך היא יכולה להיות מהירה מאד ולשמור על לוחות זמנים ותדירות גבוהה. 

בישראל רק בשנים האחרונות נבנית רכבת תחתית לראשונה באזור תל אביב וגוש דן והיא אמורה להקל על עומסי התנועה שנהגים רבים חווים באזור מרכזי זה של הארץ. עד כה היית בישראל רכבת תחתית אחת וזו הכרמלית שבחיפה. היא משרתת את המגיעים מהעיר התחתית אל מרכז הכרמל ובכיוון ההפוך וכך מי שעושה בה שימוש חוסך זמן הגעה לא קצר שהיה צריך להקדיש אם היה נוסע בכלי הרכב הפרטי שלו או באוטובוסים.

 

היתרונות וייחודיות של הרכבת התחתית

היתרון הגדול ביותר של הרכבת התחתית, יתרון שבא לידי ביטוי בכל מדינה או עיר שיש בהן רכבת תחתית הוא הנסיעה מתחת לאדמה וההתחמקות מנסיעה ברמזורים ובעומסי תנועה. המנהרות הן מנהרות ייעודיות עבור הרכבת התחתית בלבד ואין שם כלי תחבורה נוספים או הולכי רגל. ברחבי העולם כיום אפשר להתוודע לסוגים שונים של רכבות שנוסעות מתחת לאדמה – רכבות פרוורים או רכבות שגם נוסעות מעיר לעיר. יש מסלולים כאלה ואחרים שבהם הרכבת נוסעת גם מתחת וגם מעל לפני השטח.

בכל המדינה שיש בהן רכבת תחתית – התחנות הרבות שלה ממוקמות במרכזי העסקים והתנועה של העוברים והשבים וכך קל ונוח להתנייד ולהגיע בנוחות ממקום למקום. כך תושבי העיר יכולים להגיע מהבית אל מקום העבודה בלי לבזבז זמן ועם ניצול מקסימלי של הזמן שלהם. בקרבת התחנות שבקצות הקווים אפשר יהיה להתוודע למגרשי חנייה שאפשר יהיה להשאיר בהם את כלי הרכב הפרטיים ולהמשיך אל תוך העיר פנימה עם הרכבת התחתית. כרטיסי הנסיעה ברכבת התחתית תקפים בכל אמצעי התחבורה הציבורית וכיום בעידן הטכנולוגיה הם  מתוקפים ומוטענים על ידי הנוסעים במכונות הייעודיות לכך.

 

רכבת תחתית בישראל

יש הרבה מאד התרגשות בישראל לקראת השקתה של הרכבת התחתית. בישראל הפנימו שאם רוצים שהמדינה תיחשב כמתקדמת ומתוקנת – אזור גוש דן העמוס שבה חייב שתהיה בו רכבת תחתית ולכן היא תהיה חלק ממערכך התחבורה הציבורית או התחנות של רכבת ישראל. גם ברכבת התחתית אפשר יהיה לנסוע עם רב קו מוטען ותהיינה לא מעט עמדות הטענה לכרטיסים על מנת לנסוע בצורה תקינה וללא עיכובים. עם הזמן צפויה הקמת הקווים להתרחב ולהגיע אל גוש דן הדרומי – בת ים, חולון וראשון לציון ואל צפון מזרח – אזור השרון. בזכות המסילות והתחנות האלה אפשר יהיה לנסוע פחות עם הרכב הפרטי ועדיין להגיע בקלות ובמהירות.

הרבה נוסעים מצפים בקוצר רוח לכך שהרכבת התחתית לא רק תושק אלא תתחיל להפעיל נסיעות סדירות שיאפשרו הגעה ממקום למקום ביתר קלות. עומסי התנועה והפקקים באזור גוש דן בשעות העומס נחשבים לבלתי סבירים ואין זה פשוט להגיע לעבודה או הביתה בלי לבזבז הרבה זמן על הכביש. בדיוק לשם כך אנשים ישמחו לעבור לנסוע ברכבת התחתית וכך לחסוך מעצמם את הזמן היקר שכרגע מתבזבז הרבה ממנו בעמידה בפקקים. הצפי הוא שבחודשים הקרובים יחלו לפעול הרכבות בחלק מהקווים ועם הזמן הפעילות תל ותתרחב על פי הצורך, הביקוש וכמובן זמן סיום העבודות.

מהי רכבת ישראל?

אין כמעט מי שלא מכיר כיום את רכבת ישראל. מדובר בחברה הלאומית אשר מפעילה את קווי רכבות הנוסעים ובשני העשורים האחרונים הקימה אינספור תחנות לרווחת אזרחי המדינה בפריסה ארצית. הרכבות מגיעות עד לנהריה בצפון, בית שאן במזרח ודימונה בדרום ומחברות את קצוות הארץ זה לזה בצורה טכנולוגית, מתקדמת ומהירה. אם בעבר לא היה אפשרי להגיע ממקום למקום ללא כלי רכב פרטי, הרי שכיום זה אפשרי בהחלט בזכות הרכבת, עם לוח זמנים קבוע ומסודר וכמובן נוחות רבה גם בעת נסיעה של מרחקים גדולים. 

גם מי שיש ברשותו רכב פרטי מעדיף לא אחת לנסוע עם הרכבת ממקום למקום, זאת על מנת לחסוך מעצמו את טרחת הנהיגה הארוכה או על מנת להימנע מעמידה בפקקים בכבישים רבים ובאזורים שונים. בזכות הרכבת יש אנשים שיכולים לגור במקום אחד ולעבוד במקום אחר ומרוחק יותר תוך כדי שהם מסתמכים על הנסיעה ברכבת על מנת להגיע לעבודה בצורה חלקה ותקינה ועל פי לוח הזמנים שמתאים למילוי התפקיד המקצועי שלהם.

איך מתנהלים בצורה יומיומית עם נסיעה ברכבת?

כיום יש לא מעט ישובים בכל רחבי המדינה שיש בהם תחנת רכבת, לפעמים אפילו יותר מתחנה אחת. המסילות מונחות לאורכה ולרוחבה של המדינה ולוח הזמנים נוח מאד. לעיתים צריך לבצע החלפה של רכבות בתחנות ביניים ומי שטס לחוץ לארץ יכול גם להיעזר בתחנת הרכבת אשר ממוקמת בכניסה אל טרמינל הנוסעים של נמל התעופה בן גוריון. כך הוא לא מחויב בהשארת כלי הרכב שלו בחניון המיועד לטווח ארוך והוא לא צריך להטריח אדם אחר שייקח אותו לשדה התעופה.

על מנת להבין איך להתמצא ולנסוע בבטחה צריך להכיר את אתר האינטרנט של הרכבת וכמובן לדעת היכן תחנות הרכבת שצריך לעלות או לרדת בהן. בעזרת מנוע החיפוש אפשר לבחור יום ושעה ולקבל את לוח הזמנים המתאים ביותר. בנוסף לכך אפשר לקבל מידע לוגיסטי וכללי אודות התחנה עצמה – נגישות לבעלי מוגבלויות, הגעה אל התחנה עם תחבורה ציבורית, חנייה בקרבת מקום ושירותים כמו קופה מאוישת או קיוסק אשר עומדים לרשותם של הנוסעים.

היתרונות הרבים של הנסיעה ברכבת ישראל

למרות שמדינת ישראל לא נחשבת למדינה גדולה מאד הרי שיש לעיתים מרחקי נסיעה לא קטנים שצריך לנסוע או שמא ההגעה בשעות שיש בהן עומסי תנועה בכבישים היא הבעייתית. על מנת להימנע מהנהיגה הלא פשוטה, על מנת לסייע לקהל האנשים שאין להם בכלל רכב פרטי משלהם וכמובן על מנת להתגבר על עומסי התנועה – לכל אלה עדיף ונוח הרבה יותר לנסוע ברכבת. גם נסיעה שנחשבת יחסית קצרה וקרובה מאזור השרון אל לב תל אביב או גוש דן יכולה להיות הרבה יותר קלה ונוחה בעזרת הרכבת. קרונות הרכבת גדולים ומרווחים ורק לעיתים נדירות אפשר להיקלע למצב שבו אין מספיק מקומות ישיבה או שהשהייה ברכבת צפופה עד מאד. גם זה יתרון גדול לטובת הרכבת. כמעט תמיד אפשר למצוא בקלות מקום ישיבה נוח ואפילו לעצום את העיניים במשך הנסיעה. 

לטובת מי שחשוב לו לשבת יש את קרונות המקומות השמורים שתמורת תשלום נוסף אפשר לשבת בהם גם כאשר הרכבת תהיה מלאה. בכל התחנות אפשר למצוא אנשי שירות שמסדירים את תנועת האנשים, עומדים לרשותם ומסייעים בכל עניין או שאלה שמתעוררים במהלך השהייה בתחנה. בשנים האחרונות יש הקמה ובנייה של תחנות נוספות באזורים שכרגע נחשבים לכאלה שמנותקים מאזורים אחרים, מה שהופך את ההתנהלות במדינה לנוחה הרבה יותר.

ההיסטוריה של רכבת ישראל

יש אנשים שחושבים שרק בשני העשורים האחרונים רכבת ישראל החלה לפעול ובהחלט יש סיבה טובה לחשוב ככה. אמנם הרכבת קיימות כבר כמה עשרות שנים ואף למעלה מזה אך בשני העשורים האחרונים מתרחשת מהפכה של ממש, שינוי מהותי בתפקוד של הרכבת – הקמת אינספור תחנות חדשות בכל רחבי הארץ, מחשוב ודיגיטציה של תהליכי הפקת הכרטיסים והחיבור עם מערכת התחבורה הציבורית עם רשת האוטובוסים הענפה וכמובן פיתוח אתר האינטרנט והאפליקציה אשר בעזרתם אפשר לתכנן את הנסיעה ולדעת בדיוק איך לנסוע מכל מקום לכל מקום ומתי צריך לצאת על מנת להגיע בזמן.


ההיסטוריה של הרכבת מגיעה עד שנות תחילת חייה של מדינת ישראל וחלק בלתי מבוטל מפסי הרכבת שיש בהם שימוש כיום היו בשימוש גם בעבר. יחד עם זאת היו גם קווי רכבת עוד לפני קום המדינה שחיברו בין מצרים, ירדן, ישראל, לבנות וסוריה והנסיעה ברכבת זו הייתה נפוצה ופופולרית. כאשר נחתנו הגבולות בין המדינות ברחבי המזרח התיכון הופסקה תנועת הרכבות האלה והמסילות ננטשו. חלק מהם עוד קיימים ומהווים פיסת היסטוריה לימים שאין לדעת אם יחזרו על עצמם, ימים של שלום בין ישראל ובין המדינות השכנות שלה.

למה צריך לדעת את ההיסטוריה של הרכבת?
יש אנשים שאומרים שהיסטוריה של רכבת זו או אחרת לא רלוונטית לזמן ההווה. למה בכל זאת חשוב וכדאי לדעת אותה? כי במדינה כמו ישראל ההיסטוריה של המדינה כולה תמיד שזורה בסיפורים אחרים שלא בהכרח קשורים אך ורק לנושא של הרכבת ויש אנשים שאוהבים להרגיש את החיבור לארץ, לזמן העבר ולהיסטוריה בכל מקום שהם מגיעים אליו. בישראל מעניין מאד להתוודע לנושא של תוואי הרכבת, שכן רוב המסילות לא היו שייכות לרכבת המזרח תיכונית שנסעה כאן לפני קום המדינה ולכן רוב רובם של התחנות החדשות הוקמו או מוקמות בשנים האחרונות באזורי פנים הארץ וקרוב לחוף.


דבר נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו הוא הנושא של רכבות כתחום עניין. יש אינספור אנשים שנושא זה מושך אותם ומעניין אותם ולכן ההיסטוריה של רכבת ישראל לא חפה מהעניין שהם יביעו. כאשר מדברים על הרכבת יש הרבה מאד נושאים ותכנים שקשורים ומשיקים – תוואי ומסלולים כחלק מנושא של גאוגרפי ושטח, בחירה של מיקום התחנות, השוואה בין מרחקים בין תחנות לבין זמני נסיעה בין יעדים שונים, סוגים של רכבות ועוד. יש גם נושא גדול ושלם של סוגי קרונות או קטרים שיש לא מעט אנשים שמתעניינים בו וגם את זה הם יבדקו ויחקרו.
נושא הרכבת כנושא טריוויה מרתק.


אנשים רבים מתעניינים מאד ברכבת שנוסעת בישראל דווקא בגלל השוני הרב שיש בינה לבין הרכבות שהם מכירים מחוץ לארץ – מרחבי אירופה, אסיה או ארצות הברית. אין הרבה מקום להשוואה ולכן ההיסטוריה היא מה שנשאר ייחודי לישראל בהתחשב במיקום שלה במרכז המזרח התיכון. אי אפשר להתעלם מפוליטיקה ונושאים מדיניים ולכן לפסי הרכבת שכבר לא נמצאים בשימוש יש חלק בלתי מבוטל בסיפורים היסטוריים ששזורים עם הסיפורים של הקמת המדינה. יש לא מעט נושאים שקשורים למלחמות והקמת ישובים יהודיים בסביבות עמק בית שאן ועמק הירדן שבהם חייבים להזכיר גם את הנושא של תוואי הרכבת החיג'זית ושום שיעור היסטוריה לא יהיה שלם ללא הקשרים אלה.


מה צופן העתיד לרכבת ישראל? 

אין ספק שהרבה מאד. אם כבר כעת אפשר לשים לב לדיגיטציה המרשימה של התפתחות הרכבת – הרי שעם הזמן סביר להניח שהשינוי הזה ילך ויגדל ויהיה מרשים אפילו יותר. סביר להניח שתהיינה עוד תחנות חדשות שיוקמו עם הזמן על מנת להמשיך ולחבר עוד ועוד ישובים ואזורים עם התחנות שכבר קיימות במרכזי העסקים והמסחר וכמובן שגם יכול להיות שיהיו שינויים במערכות הכלליות של תחבורה ציבורית בכל המדינה. כך יהיה קל יותר להתנהל ולהתנייד ואפשר יהיה להגיע מכל מקום במדינה לכל מקום שצריכים להגיע אליו.

מנגינה בתחנה - המיזם השיתופי של רכבת ישראל

התחנות של רכבת ישראל אשר פזורות בכל רחבי הארץ מהוות מקום שבו שוהים או עוברים אינספור אנשים מדי יום, מדי שעה ואפילו מדי דקה. למרות שלא מדובר בשהייה של פרק זמן ארוך – אין זה אומר שפרק הזמן הקצר לא יכול או לא אמור להיות נעים. מה עשו עם זה ברכבת ישראל? הכירו את מיזם מנגינה בתחנה!

המיזם השיתופי של רכבת ישראל – מנגינה בתחנה

למרות שברוב הזמן, לא ממתינים הרבה זמן לרכבת – זה לא אומר שאי אפשר להפיק ממנו את המיטב. זה גם מה שחשבו גם קברניטי הנהלת הרכבת ובשנת 2015 הם יצאו במיזם מעניין שבהחלט מוכיח את עצמו ושמו – מנגינה בתחנה. בתחנות רבות מספור הוצבו פסנתרים בחלל הגדול שעוברים בו נוסעים וכל מי שחפץ מוזמן לשבת ולנגן. התוצאה – מנגינות נעימות של נוסעים מדי פעם שבהחלט מנעימות את זמן ההמתנה וגם אתנחתא קצרה של נגינה עבור מי שאוהב ויודע לנגן. האתנחתא תהיה גם עבורו וגם עבור כל מי שיעצור ויעמוד לידו כדי ליהנות מהצלילים.

להשאיר את השגרה בצד לכמה דקות של צלילים ממכרים

הנגינה בפסנתר מבוצעת בחינם ומתאימה לכל מי שרוצה – למי שיודע לנגן היטב, למי שיודע כמה צלילים ואפילו לילדים שרוצים להשתעשע עם הפסנתר למשך כמה דקות, כל עוד הם שומרים עליו כמובן. יש אנשים שלמשמע הצלילים יעצרו את העניינים שלהם וייגשו להקשיב למי שמנגן. כאשר הצלילים יהיו יפים, מכוונים או כאלה שמנגנים נעימה מוכרת – מחיאות הכפיים לא יאחרו להגיע והתוצאה תהיה המשך היום עם חיוך גדול גם עבור מי שניגן וגם עבור מי שהקשיב. 

בהנהלת רכבת ישראל יודעים שמצד אחד הנסיעה ברכבת היא עניין אינטואיטיבי ודרוש ולכן לא בהכרח חייבים לחשוב על דרכים להנעים את השהייה הקצרה במתחם התחנה או על הרציפים אך כאשר חושבים על זה לעומק – גם כמה דקות של צלילים במהלכה של שגרה עמוסה ולחוצה יכולות לעשות פלאים ולשנות את הלך הרוח של הרבה מאד אנשים. זו הכוונה ואין ספק שמהבחינה הזאת למיזם יש הצלחה לא קטנה.

מנגינה בתחנה – איך זה קורה הלכה למעשה

כאמור, הפסנתרים ממוקמים בחללי המעבר של התחנות ובעצם אין שום דבר שחוסם את הגישה אליהם. זה חלק מהאג'נדה והשקפת העולם של מי שהגה את הרעיון של המיזם. כל אחד שחפץ בכך יכול פשוט לגשת, לשבת ולהתחיל לנגן. כמובן שהעדיפות היא שייגשו אל הפסנתר וינגנו אלה שיודעים לנגן ויכולים להפליא בצליליהם לטובת כל העוברים והשבים בתחנה. סביר מאד להניח שהדבר הבא שיקרה הוא התקהלות של אנשים שיתקרבו כדי לפרגן לנגן או הנגנים. יש לא מעט זוגות נגנים שמגיעים כדי לנגן ביחד וללא ספק משדרגים את החוויה גם עבור עצמם וגם עבור מי שמאזין להם.

חשוב מאד לשמור על שלמותם של הפסנתרים, לא לנהוג בהם בחוסר כבוד ולראות בהם רכוש יקר שצריך להגן עליו, בדיוק כפי שכל אדם שומר על הרכוש והציוד האישי שלו וכמובן רוצה ושואף שכל אדם ישמור גם הוא עבורו. הפסנתרים נקנו ובחלק מהמקרים גם נתרמו והרצון המשותף הן של הנהלת הרכבת והן של קהל הנוסעים הוא שהפסנתרים ימשיכו להנעים את משך השהייה בתחנות. יהיה זה לא נעים לגלות שהפסנתר הוצא משימוש או שהוא תקול מכל סיבה שהיא ולכן כל מי שניגש לנגן או אפילו רק עובר ליד הפסנתר צריך לוודא שהוא שומר עליו ולא פוגע בו. עניין זה עקרוני במיוחד כאשר מדובר בילדים.

החשיבות של שמירה על הסדר הציבורי ומצב הרוח בתחנות

אין לדעת האם הצבת הפסנתרים בתחנות הייתה רק הצעד הראשון ברעיונות נוספים שעוד יבואו וקשורים לנושא של העברת הזמן בנעימים בעת ההמתנה לרכבת. הנחת היסוד היא שאנשים רבים ממהרים, לחוצים וטרודים, מה שהופך אותם גם עצבניים או כעוסים. ברגע שהם שומעים מוזיקה שאדם אחר מנגן מתוך טוב ליבו – הם יכולים להירגע ולהמשיך את היום בצורה הרבה יותר שלווה וחיובית. בהחלט יכול להיות שעם הזמן יהיו תחנות רכבת עם עוד אביזרים נוספים של העלאת מצב הרוח ושיפור התחושה של הנוסעים בעת ההמתנה.

ההיסטוריה של הרכבת

לפעמים נדמה שהרכבת הייתה כאן מאז ומתמיד. הרכבות קיימות ויש להן נוכחות חזקה ומשמעותית כמעט בכל מדינה ולא רק במדינות שנחשבות למתוקנות ומתקדמות אלא גם במדינות שנחשבות לנחשלות יותר. כאשר חוזרים אחורה בזמן אפשר לגלות שהיו רכבות בנמצא יותר ממאות שנים, שכן הנחת מסילות הברזל והשימוש בקיטור ופחם להנעת הקטרים היה נחשב לזול ונגיש. ניצול של אנשים שהיוו כוח אדם זול אפשר את הנחת המסילות לאורך של קילומטרים וכך מקומות רחוקים היו מחוברים זה לזה ואפשר היה להגיע ממקום למקום. עצם הצורך להגיע ממקום למקום תמיד היה דרוש ועם הזמן רק הלך והתחזק. הרכבות והטכנולוגיות גם הן הלכו והתקדמו עם הזמן.

דווקא ישראל היא דוגמה פחות טובה אם רוצים להמחיש את הצורך הגאוגרפי ברכבת. על מנת להבין את הערך המוסף של רכבת על פני אמצעי תחבורה אחרים צריך לחשוב בקנה מידה לא גדול אלא עצום – סין, הודו, רוסיה (או ברית המועצות) ארגנטינה וכמובן ארצות הברית. מדובר במדינות ענק שאם אנשים מאותה משפחה היו מתגוררים באזורים שלא נחשבים לקרובים אלה לאלה הרי שרק בעזרת רכבת הם היו יכולים להגיע תוך פרק זמן סביר. הרכבות היו קיימות הרבה לפני כלי הרכב הממונעים ובוודאי שהרבה לפני המטוסים. מי שרצה להגיע אל עיר גדולה לצורך זה או אחר – היה חייב להגיע בעזרת הרכבות.

 

למה היה קל לנסוע ברכבות?

אפשר לומר שבתקופה של לפני כמה מאות שנים הרכבת הייתה שיא הטכנולוגיה שהייתה ידועה אז – מסילות ברזל שצריך להניח לאורך מרחקים גדולים ועליהם תיסע רכבת שמונעת על ידי שריפה של פחם או קיטור. לא היה עדיין דלק שהפך את כל העניין ליקר יותר ובוודאי שלא הייתה טכנולוגיה מתקדמת יותר. הרכבות לא היו מהירות כפי שהן היום אך עדיין חיברו בין מקומות מרוחקים. לדוגמה, על מנת לנסוע מקצה אחד אל הקצה השני של רוסיה או של סין היה צריך לנסוע ברכבת לא מעט שעות ובמקרים מסוימים אפילו יותר מיום אחד.

דוגמה זו ממחישה כמה ארוכה היא ההיסטוריה של הרכבת ואין ספק שזה מעניין מאד לראות את ההתקדמות ואת התפתחות הטכנולוגיה בנושא זה. הרכבות עדיין מהוות אמצעי תחבורה נוח ויעיל במיוחד וכיום עם הזמן והטכנולוגיות המתקדמות הרכבות הרבה יותר משוכללות. מה שהכי חשוב הוא כמובן מהירות הנסיעה. כאשר לוקחים כדוגמה מדינות גדולות כמו אנגליה, צרפת או גרמניה – אי אפשר שלא להבין שהרכבת חייבת לנסוע מהר על מנת לגמוע מרחקים גדולים במיוחד וכיום זה אפשרי עם התפתחות הדלק וטכנולוגיות הקטרים. בעזרת כל אלה גם רכבת ישראל נחשבת ליעילה מאד למרות שבהשוואה למדינות אחרות ישראל אינה מדינה כל כך גדולה.

 

התרומה של הרכבות לצמצום פערים חברתיים

ברכבת יש הרבה יותר מאשר רק אמצעי תחבורתי. בזכות מתן האפשרות של אנשים להגיע ממקומות מרוחקים אל אזורים שיש בהם תעסוקה וחברה – הם יכולים לקחת חלק בחברה הכללית והם לא נשארים מאחור. עניין זה תמיד היה חלק מהיתרונות של הרכבת וגם כיום זה עדיין שיקול חשוב שנלקח בחשבון לא אחת. יש לא מעט אזורים שנחשבים לנידחים או רחוקים מהמרכז או מריכוזי אוכלוסייה, תעסוקה, מסחר ועסקים וקשה מאד, עד כדי כמעט בלתי אפשרי להתקיים שם בכבוד ולהתפרנס כמו שצריך. בזכות הרכבת אפשר להגיע אל המקומות שיש בהם יותר אפשרויות תעסוקה ולמצוא עבודה מכובדת ומכבדת.

לא אחת נשאלת השאלה מה העתיד של הרכבת. אין ספק שמה שבעיקר ילך ויתפתח זה הטכנולוגיה ואופן הפעולה של הרכבת. עם הזמן יוקמו עוד ועוד תחנות שיסייעו להגיע בקלות ממקום למקום. בנוסף לכך הרכבת יכולה בהחלט להפחית את עומסי התנועה בכבישים וגם זה יתרון גדול שבכל מדינה חושבים גם עליו. חלק בלתי נפרד מהשיח אודות הרכבות קשור גם לנושא של איכות הסביבה על מנת שהנחת המסילות והקמת התחנות תפגע כמה שפחות (או בכלל לא) במערכות אקולוגיות ובתי גידול טבעיים שנמצאים בתוואי המסילות.

 


שימו לב – כל המידע המוצג בעמוד אינו קשר לחברת רכבת ישראל, ומוגש כשירות לציבור בלבד!